شبکه در دست تو، نگاهی سریع به مودم روتر نتربیت ND-4230N


احمد محمدحسینی

امروزه اینترنت خانگی به یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی ما تبدیل شده است و بسیاری از ما بدون داشتن یک اتصال اینترنتی نیرومند درون خانه خود به سختی زندگی را متصور می‌شویم. با این وجود یکی از ابزارهای بسیار مهم برای ایجاد چنین ارتباط اینترنتی، داشتن یک مودم و روتر خوب است.

یک مودم روتر مناسب می‌تواند شبکه اینترنت شما را به خوبی از ورودی آی اس پی دریافت کرده و در محیط خانه شما منتشر ساخت و امروز قصد داریم یک نمونه مناسب از چنین دستگاه‌هایی را به شما معرفی کنیم.

شرکت نت بیت بدون شک یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه تولید محصولات و تجهیزات سخت‌افزاری شبکه است و یکی از محصولات بسیار خوب این شرکت مودم روتر ND-4230N است. این دستگاه به صورت بدیهی تمامی اطلاعات اولیه‌ای که از یک مودم روتر انتظار داریم را در اختیار شما قرار خواهد داد ولی امکانات این محصول به مراتب بالاتر از چیزی است که از یک دستگاه ساده انتظار دارید.

با این تفاسیر به سراغ شروع کار رفته و اطلاعات این محصول را با هم بررسی می‌کنیم.

اطلاعات کلی

به صورت کلی باید مودم روتر نتربیت ND-4230N را یک محصول چندمنظوره دانست. این امر به این معنی است که تعداد بسیار زیادی از ویژگی‌های مختلف در این محصول جمع شده است.

در نخستین نگاه، مودم روتر نتربیت ND-4230N یک مودم بسیار سریع و نیرومند است و علاوه بر آن می‌توان این دستگاه را یک سوییچ دارای چهار پورت دانست که می‌تواند به علاوه موارد اشاره شده، سیگنال‌های وای‌فای را به سادگی برای کاربران خود در فرمت استاندارد ای دی اس ال 2 پلاس عرضه کند.

این موارد موجب می‌شود که بتوان از استفاده‌های حرفه‌ای تا استفاده‌های ساده را از این دستگاه انتظار داشت و در عمل یک ارتباط اینترنتی با سرعت بالا در رده ای دی اس ال را در اختیار داشت.

نوع کارکرد این محصول به نحوی است که میزان اختلال‌های مختلف بر روی شبکه به حداقل می‌رسد. به این ترتیب  این قابلیت موجب می‌شود تا بتوان سرعت شبکه را بسیار بالاتر از حالت ای دی اس ال عادی در اختیار داشت و محدوده انتقال اطلاعات مودم روتر نتربیت ND-4230N در رده وایرلس تا 300 مگابیت در ثانیه خواهد بود و حتی می‌توان در شرایط خاص شاهد محدوده 450 مگابیت بر ثانیه نیز برای این محصول بود، که می‌تواند برای مواردی مانند انجام کارهای استریم آنلاین و بازی‌های کامپیوتری و همچنین استفاده عادی از اینترنت از آن بهره گرفت.

البته تمامی این موارد نیازمند اتصال این محصول نیرومند به یک ورود از آی اس پی مناسب خواهد بود و مسلما هیچ دستگاه مودم روتری در جهان شبکه را برای شما ایجاد نخواهد کرد.

 


مودم روتر نتربیت ND-4230N دارای چهار پورت سرعت بالای شبکه اترنت است و به همین دلیل نیز می‌توانید دستگاه‌های مختلفی مانند کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها و چاپگرها که از پورتورودی اترنت بهره می‌برند را به‌صورت مستقیم به کمک کابل به این محصول متصل کنید.

با توجه به این موضوع که روتر داخلی وای فای نیز برای مودم روتر نتربیت ND-4230N در نظر گرفته شده است، تمامی این چهار پورت در اختیار شما خواهد بود تا برای تجهیزات مختلف از آن بهره ببرید و دستگاه‌هایی که فاقد درگاه اتصال با کابل هستند یا باید دائما در حال حرکت باشند را به کمک سیسم وای فای به این محصول متصل کنید.

یکی از المان‌های بسیار مهم برای یک محصول در رده تجهیزات شبکه، داشتن قابلیت پشتیبانی از کیفیت خدمات است که با نام اختصاری QOS شناخته شده و مخفف عبارت Quality of service است.

مودم روتر نتربیت ND-4230N در این زمینه کاملا درخشان عمل می‌کند و به کاربران خود کیفیت خدمات را در بهترین سطح ارائه می‌کند.

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که کیفیت خدمات به چه معنی است باید بدانید که این استاندارد به تعدادی از فناوری‌های خاص گفته می‌شود که برای اولویت‌بندی شبکه بر اساس نیازهای کاربران تعیین می‌شوند. برای مثال مواردی که پیش از این نیز به آنها اشاره شد مانند بازی‌های آنلاین یا استریم آنلین و وب‌گردی اولویت‌های اصلی شما خواهند بود و در نتیجه روترهای دارای کیفیت خدمات می‌توانند در زمانی که چند درخواست مختلف از جنس‌های مختلف در شبکه شما وجود دارد، اولویت را به موارد یاد شده بدهند تا کیفیت این خدمات در مقایسه با سایر مصارف شبکه بهتر و مناسب‌تر باشند.

سخت‌افزاری در خور توجه

حال با توجه به بررسی امکاتات این محصول بهتر است به سراغ مشخصات سخت‌افزاری مودم روتر نتربیت ND-4230N برویم.

نخستین مورد تراشه اصلی این دستگاه است که از نوع Realtek RTL8676S بوده و به کمک سیستم ATM cell بر روی ADSL/AAL5 می‌توان از این محصول انتظار داشت که 8 کانال مجازی ارتباطی را برای کاربر فراهم سازد.

قابلیت‌های پشتیبانی این محصول به مراتب بیشتر از این سطح هستند و برای شکل دادن به ترافیک شبکه بر روی این دستگاه شاهد پشتیبانی از UBR، CBR، rt-VBR و در نهایت  nrt-VBR هستیم.

 


یکی دیگر از مزایای کاربردی این محصول امکان پشتیبانی از ساختار بکاپ گیری و بازیابی نسخه پشتیبان تهیه شده از تنظیمات سیستم است. همچنین اگر نیاز به به‌روزرسانی فرم ویر این دستگاه داشته باشید، از دو طریق مختلف یعنی HTTP و TFTP امکان این کار را خواهید داشت. پشتیبانی انتخابی از آی پی ورژن 6 نیز دیگر مورد قابل انتظار برای این دستگاه است و در نهایت نیز یک دکمه WPS بر روی این دستگاه نصب شده است که با فشردن آن به سادگی می‌توانید تمامی تنظیمات مورد نیاز را به سادگی بر روی این محصول اعمال کنید.

مودم روتر نتربیت ND-4230N به نسبت داشتن دو آنتن و محدوده گسترده‌ای از امکانات قابل ارائه به کاربران خود، یک دستگاه بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.

در حال حاضر این دستگاه در ایران با ضمانت 36 ماهه و با قیمتی مناسب عرضه می‌شود. تجربه کاربران با این دستگاه نشان داده است که حتی در محیط‌هایی که آنتن دهی وای فای ضعیف‌تر از حد عادی است و بسیاری از برندها در انتقال امواج مشکل داشته‌اند، مودم روتر نتربیت ND-4230N به خوبی از عهده عملکرد مورد انتظار برآمده است و به همین دلیل نیز بدون شک یک گزینه مطلوب برای خرید برای خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شود.

 

لینک منبع

درباره نویسنده

newadminnews

پاسخ دهید