حمله هکرها به سرورهای ایمیل مایکروسافت

پس از ادعای مایکروسافت مبنی بر هک شدن این شرکت توسط چین، خط مشی امنیتی بسیار سنگین برای تمامی شبکه‌های دولتی آمریکا ایجاد شده که به نوعی وضعیت جنگی سایبری در این کشور را نشان می‌دهد.

 

به گزارش ایتنا از وب‌سایت خبری nbcnews، دولت آمریکا پس از رخدادهای اتفاق افتاده و ادعاهای مایکروسافت درباره هک شدن توسط چینی‌ها، اقدام به اعمال یک هشدار رسمی کرده و به صورت رسمی درباره این شرایط موضع گرفته و دستورالعمل اجرایی خود را اعلام کرده است.

 

ماجرا از این قرار است که چندی پیش مایکروسافت اعلام کرد که دریافته هکرهای چینی به سیستم ایمیل و تقویم این شرکت به نام Exchange نفوذ کرده و آن را هک کرده‌اند.

بر اساس گزارش اعلام شده در بلاگ خبری شرکت مایکروسافت، این گروه هکرها توانسته‌اند تا بخشی از اطلاعات کاملا محرمانه مایکروسافت را هک و شنود کنند. همچنین مایکروسافت مدعی شده است که این گروه هکرها برای دولت چین کار می‌کنند و در حقیقت جاسوسانی هستند که با برنامه مدون خود، آمریکایی‌ها را هدف قرار داده‌اند.

 

هر چند آخرین به‌روزرسانی انجام شده بر روی سیستم Exchange توانست تا جلوی این دسترسی‌های غیرقانونی توسط هکرها را بگیرد، ولی موضوع به اندازه‌ای پیچیده بود که سازمان‌های امنیتی امریکا از جمله آژانس امنیت سایبری و زیرساخت‌های امنیتی آمریکا یا CISA یک بیانیه رسمی امینتی منتشر کرده و تمامی شبکه‌های دولتی آمریکا را ملزم به انجام آن ساخته است.

از حمله این اقدامات، الزام فوری به دانلود آخرین به‌روزرسانی‌های مرتبط با این هک است.

 

 


 

این سازمان در حقیقت اصلی‌ترین آژانس دفاع امنیتی این کشور است و معمولا بندرت اقدام به اعلام حضور و اعمال قدرت می‌کند، ولی در این شرایط خاص اقدام به ایجاد خط مشی ویژه و اضطراری کرده است که به خودی خود وخامت ماجرا را نشان می‌دهد.

 

یکی از نکاتی که به واسطه این هک واضح و برملا شده است این است که هکرهای چینی به صورت گسترده آمریکا را هدف قرار داده‌اند.

بر اساس گفته‌های نایب رییس مایکروسافت یعنی تام برت، این هکرها در طول این مدت موارد و اهداف بسیار مهمی مانند تحقیقات درباره بیماری‌ها، بنگاه‌های قانونی و حتی قراردادهای وزارت دفاع آمریکا را هک و شنود کرده‌اند. برت اعلام کرده است که حتی NGO‌ها و مراکز تحقیقات درباره ویروس‌ها نیز از این تهاج در امان نبوده‌اند.

در پی این هشدارها دولت چین نیز عکس‌العمل نشان داده و یک سخنگوی سفارت این کشور در واشنگتن اعلام کرده است: «چین بارها در شرایط مختلف تکرار کرده است که با توجه به ماهیت مجازی فضای مجازی و این حقیقت که ردیابی کردن انواع مختلف بازیگران دشوار خواهد بود، این شرایط یک موضوع بسیار پیچیده است. ما امیدواریم که این رسانه و شرکت مرتبط به سراغ در پیش گرفتن یک رویکرد حرفه‌ای و دیدگاه مسئولانه بوده و اهمیت این موضوع را درک کند که در شرایط رخدادهای سایبری، داشتن مستندات و دلایل رسمی کافی به جای اتهامات سطحی چقدر مهم است.»

این دومین بار طی ماه‌های اخیر است که آمریکا هدف حملات گسترده هکری قرار می‌گیرد. مدتی پیش نیز شرکت نرم‌افزاری سولارویندز مورد حمله هکرهایی قرار گرفت که گفته می‌شود روسی بودند. در حمله مزبور 9 دستگاه دولتی و حدود یکصد شرکت خصوصی مورد حمله قرار گرفتند.

 

حال بنظر می‌رسد به زودی باید شاهد تیره‌تر شدن روابط بین آمریکا و چین باشیم و با توجه به شرایط پیش آمده قضاوت درباره این موضوع باید پس از گذشت زمان و ارائه مستندات بیشتر انجام شود، ولی در هر صورت این جنگ سایبری به نوعی جنگ فراگیر محسوب می‌گردد، جنگی که شاید بدون شلیک یک گلوله، آسیبی فراتر از جنگ‌های جهانی قبلی بر جای بگذارد.

 

لینک منبع

درباره نویسنده

newadminnews

پاسخ دهید