ترکیب جدیدی از فضای Cloud در محصولات Vmware

VMware به عنوان بزرگترین شرکت مجازی‌سازی، به تازگی در VMWorld از ارائه یک سیستم یکپارچه‌ی جدید برای ساخت Private Cloud خبر داده است، که این سیستم محصولات مجازی‌سازی‌شده‌‌ی‌ این شرکت را برای محاسبه، شبکه‌بندی و ذخیره‌سازی، در قالب یک نرم‌افزار مدیریتی جدید در کنار هم قرار داده‌ است.

در VMware Cloud Foundation، قابلیت های ذخیره‌سازی، شبکه‌بندی و محاسبه مجازی در قالب یک محصول یکپارچه ارائه می‌گردد.

شرکت VMware، محصول جدید خود به نام VMware Cloud Foundation را به عنوان یک زیرساخت فوق همگرا (Hyperconverged Infrastructure) معرفی می‌نماید. به علاوه، این تکنولوژی به عنوان مبنایی برای دیتاسنترهای مبتنی بر نرم‌افزار (Software Defined Data Center) نیز در نظر گرفته می‌شود. Cloud Foundation برای اجرا بر روی شبکه‌های Premises (شبکه‌های خصوصی) و Public Cloud قابل دسترسی بوده که می‌توان از این ویژگی به عنوان زیر‌بنایی برای Hybrid Cloud یاد کرد.
Cloud Foundation، یک پکیج از نرم‌افزارهای سنتی VMware شامل vSphere، NSX و VSAN می‌باشد، که برای محاسبات مجازی‌سازی، مجازی‌سازی شبکه و ذخیره‌سازی نرم‌افزارمحور کاربرد دارد. همچنین این تکنولوژی شامل یک محصول نرم‌افزاری جدید تحت عنوان SDDC Manager می‌باشد، که به کنترل منابع مجازی‌سازی شده‌ در بخش‌های محاسبه، شبکه و ذخیره‌سازی می‌پردازد. با توجه به نظریه‌های ارائه شده توسط VMware، این سیستم می‌تواند به عنوان مبنایی برای ساخت Private Cloud، اجرای دسکتاپ‌های مجازی و Host نمودن برنامه‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد.
Pat Gelsinger، مدیر عامل این شرکت اظهار داشت: در بسیاری جنبه‌ها، Cloud از دید افراد، ساده تصور می‌گردد. درواقع Cloud بدین شرط ساده است که کارهای ساده‌ای با آن انجام شود اما در صورتی که هدف از آن ایجاد شبکه‌های پیچیده‌، دامنه‌های امنیتی و یا مرتبط ساختن برنامه‌های قدیمی با جدید باشد، دیگر کار ساده‌ای نخواهد بود. کار Cloud Foundation این است که تمامی این موارد را برای سهولت در انجام امور کنار هم قرار دهد.
VMware، به ارائه Cloud Foundation به چندین شکل مختلف می‌پردازد؛ مشتریان می‌توانند آن را از VCE به عنوان شریک این شرکت، در قالب یک سیستم یکپارچه و از قبل نصب شده خریداری نمایند که با نرم‌افزار و سخت‌افزار تکمیل می‌گردد. گزینه دیگر، خریداری سخت‌افزار از شرکای دیگر VMware نظیر Dell، Hewlett Packard Enterprise، Cisco و Arista و نرم‌ا‌فزار Cloud Foundation از VMware می‌باشد. گزینه سوم نیز ارائه Cloud Foundation توسط VMware به عنوان یک پلتفرم Host شده‌ بر روی Public Cloud متعلق به شرکت IBM می‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، بیش از چهار هزار مورد از شرکای ارائه دهنده سرویس VMware نیز این فرصت را در اختیار خواهد داشت که میزبان Cloud Foundation باشند.
مدتی قبل VMware و IBM از شروع یک همکاری مشترک خبر داده‌اند که بر اساس اخبار به دست آمده از این توافق، VMware از طریق مشارکت با Public Cloud متعلق به شرکت IBM و سایر شرکای آن تلاش می‌کند تا یک پلتفرم مدیریتی رایج و معمول را برای کاربران خود فراهم نماید، که می‌تواند Private Cloud موجود در شبکه‌های On-Premises را به یک Hosted Public Cloud توسعه دهد.
این حرکت VMware برای ارائه یک پلتفرم محاسباتی در زمینه Hybrid Cloud به بازار، همگام با ارائه یک محصول مشابه از مایکروسافت صورت می‌گیرد. Azure Stack از سوی شرکت مایکروسافت به عنوان یک نسخه برای شبکه‌های On-Premises، بر مبنای Azure Public Cloud می‌باشد که سازگاری Hybrid Cloud را بین این دو محصول ایجاد خواهد کرد.
برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که Cloud Foundation یک سیر تکاملی عادی از محصولات نرم‌افزاری VMware در کنار یکدیگر می‌باشد که در قالب یک محصول مجزا ارائه می‌گردد. یکی از مزایای Microsoft Cloud نسبت Cloud Foundation آن است که Azure Stack متعلق به شرکت مایکروسافت با Azure Public Cloud سازگاری دارد. به گفته این کارشناسان، VMware در حال ایجاد ارتباط بین Cloud Foundation با Public Cloud متعلق به شرکت IBM می‌باشد، که نتیجه این اقدام به چگونگی استحکام این یکپارچگی بستگی خواهد داشت.
در حال حاضر اقدامات مایکروسافت و VMware در بازار Cloud از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا (Amazon Web Service (AWS که به عنوان یک پیشرو در زمینه‌ی زیر ساخت‌های Cloud مطرح می‌باشد، قادر به ارائه گزینه‌‌ای برای Private Cloud در شبکه‌های On-Premises بر روی AWS نمی‌باشد. با توجه به مشکل فوق، VMware و مایکروسافت در جستجوی فرصتی برای سرمایه‌گذاری بر روی این گزینه می‌باشند.

درباره نویسنده

newadminnews

پاسخ دهید